zondag 1 juni 2014

Door het sprookjesbos?

Vrijdag voormiddag (na 9 uur en daardoor rijkelijk laat) ben ik aan een fietstochtje begonnen van 230 km. Het was een route die ik reeds 2 jaar geleden uitgestippeld heb en dus al een tijdje voorzien was. Het is een waterwegen route startend in Gent en komende langs: Dendermonde, Aalst, Ninove, Geraardsbergen, Ath, Doornik en Oudenaarde om terug in Gent te eindigen. Tussen Gent en Aalst en Bossuit en Gent was het geen onbekend terrein, maar de rest was een, al dan niet grote, gok. Uiteindelijk viel die gok behoorlijk mee. Op een enkele km na waren alle waterwegen verhard met beton of asfalt (de niet verharde delen waren vrij goed berijdbaar) en ook ben ik maar weinig van het water moeten weggaan.

sneeuw eind mei?

Maar ik heb wel eens een heel andere wereld gezien, een wereld die je niet per auto kan zien en die ik ook niet zo direct in de omgeving van Gent zie. Vooral tussen Aalst en Ath leek ik wel eens in een sprookjesachtig decor te mogen liggen. Wat me ook opviel is dat de jaagpaden na Aalst behoorlijk smal zijn. Je kan elkaar wel kruisen, maar de beperkte breedte samen met het hoge gras en de soms erg kronkelende waterlopen houd de snelheid beperkt. Voor mij geen probleem, een snelheidsfreak ben ik niet, maar daardoor hou je wel de snelheidsduivels weg. Zo kwam ik opvallend weinig wielertoeristen en al helemaal geen groepen tegen.

bij wijlen mooie verzichten

Voorbij Ath had ik soms wel lange rechte stukken kanaal en die verre einder is niet altijd zo heel leuk, zeker als je op beton fietst waar de naden overvloedig zijn opgevuld met pek, waarbij je lange tijd de schokken en het geluid te verwerken krijgt.

Vervelende naden

In Antoing kreeg ik enkele bouwvallige overblijfselen te zien waar ik wel iets meer over zou willen weten, maar op het internet vind ik niet veel (en frans begrijp ik ook al niet). Ik had ook te laat door dat ik langs het sluizen complex reed tussen Stambruges en Blaton, daardoor heb ik daar geen foto's van. Daar rij je naast een kanaal en toch gaat het bergaf.

Ruines in Antoing

Bouwval in Antoing.

Het was een mooie rit die zeker voor herhaling vatbaar is maar in het vervolg wel met de trike. Met de Grasshopper is het de eerste keer dat ik boven de 150 km gingen ik heb het geweten. Ik had weer last van huidirritatie in de onderrug (over een paar wervels) van het harde kussen, hetzelfde probleem als met de trike als ik geen matje in de spanzitting leg. En op het eind had ik behoorlijk last van de knieën, iets wat ik niet heb met de trike bij lange tochten, met de trike heb ik reeds meerdere malen rond de 180-200 km gelegen en nooit last van de knieën gehad, of toch niet op die manier. Opzich moet ik niet klagen, ik voelde me al een hele week niet zo erg fris, en de tocht die ik eerst op donderdag wou maken  maar toen uitstelde omdat ik me echt belabberd voelde heb ik de dag nadien, maar half fris, toch vrij goed doorstaan. Ik kwam thuis met een gemiddelde van 20,8 km/u. Na 150 km stond ik nog op 21,9 km/u. De vermoeidheid, de verschillende kilometers kiezel en de tegenwind na Doornik (tot in Gent) temperden het gemiddelde.

Ik heb de sportcamera regelmatig foto's laten nemen en daaruit een collectie gemaakt. Maar deze foto's geven maar een deel van de sfeer weer. Om het echt te proeven, moet je er daadwerkelijk heen gaan.

--> De foto's <--  


De route wil ik ook even meegeven, deze heb ik wel in 3 delen moeten maken anders lukte het niet in afstandmeten.nl.

--> de route deel1 <--, --> de route deel2 <--, --> de route deel3 <--



2 opmerkingen:

  1. Die ruïnes zijn waarschijnlijk overblijfselen van de industrie daar. Het waren ovens om cement te maken van kalksteen.

    Zie ook:

    http://www.belgiumview.com/belgiumview/tl1/view0001497.php4

    http://images-02.delcampe-static.net/img_large/auction/000/178/474/210_001.jpg

    Fijn om te weten dat het mogelijk is om zonder veel problemen de jaagpaden te volgen door Wallonië.

    Posts als deze brengen de 'goesting' om een ligfiets uit te proberen wel weer terug :). Ik heb al een beetje ervaring door in april 2013 drie dagen een XL WAW te huren. Daar heb ik toen toch bijna 300km mee gebold, inclusief Toer de Geuze in het heuvelige Pajottenland. Af en toe komt er een tweedehands WAW (of andere velomobiel) te koop, en de verleiding is heel groot, maar als student is het gewoon niet opportuun.

    Ik meet 1m96. Mijn traject naar school is Bottelare - Gent (Poelstraat, Hundelgemsesteenweg, Sluisweg, Hamerlandtragel, Stropkaai, 12km. Lage racers spreken mij aan omwille van de snelheid, maar zijn dan waarschijnlijk niet zo handig om het overzicht te houden op fietspaden naast parkeerstroken, en op jaagpaden met veel begroeiing zoals de Hamerlandtragel. Een Greenmachine is dan weer interessant door de afgeschermde ketting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maarten, bedankt voor de uitleg over de ruines.
    De jaagpaden zijn in wallonië (toch deze) zeer goed berijdbaar.
    Het traject dat jij aangeeft zou zeer goed zijn voor een greenmachine.
    Het is een ligfiets waarmee je een goed zicht hebt als je fietst. Zelf heb ik daar ook al gefietst met een Grasshopper en een Toxy Flite. Beide tourfietsen met een hoge zit waardoor je een goed zicht rondom je hebt. Niet de snelste fietsen, maar wel handig in die situaties.

    BeantwoordenVerwijderen